Zo'n anderhalf week geleden is 2017 van start gegaan. Voor de meesten zijn de vakanties nu toch echt weer voorbij en is het werkleven weer begonnen. Hoe ben jij het jaar in gegaan?
Bij een nieuw jaar horen natuurlijk goede voornemens. Elk jaar zijn de populairste goede voornemens zo ongeveer:
- Afvallen/sporten;
- Stoppen met roken;
- Meer tijd met familie en vrienden doorbrengen;
- Minder drinken;
- Meer genieten van het leven/minder stressen;
- Zaken op orde krijgen;
- Iets nieuws leren.
Heb jij nog goede voornemens en hoe lang houd je deze meestal vol? 32 procent van de Nederlanders zegt goede voornemens te hebben voor 2017. Een aantal jaar terug bleek dat meestal één derde van deze groep de goede voornemens volhoudt. De voornaamste reden voor het afhaken is omdat men niet snel resultaat ziet. Er wordt vaak alleen naar de korte termijn gekeken en hierdoor kunnen de doelen nooit echt behaald worden.
Neem bijvoorbeeld het goede voornemen 'meer sporten/afvallen': mensen willen snel resultaat zien, daarom gaan ze de eerste weken te hard en te streng trainen en ook minder eten. Na een tijdje raakt het lichaam in de spaarstand en dan gebeurt er weinig meer. Dat is het moment waarop mensen vaak terugvallen in hun oude patroon. Resultaat geeft namelijk motivatie.
Net als sporten is klantonderzoek niet iets wat je eenmalig kan doen om je doel te behalen. Het is belangrijk dat het een onderdeel wordt van je gewoontes, dat het stapsgewijs gedaan wordt en dat er ondersteuning in wordt geboden. Beide zaken, sporten en klantonderzoek, zijn als het ware middelen om je op de juiste weg te brengen: door regelmatig te sporten ontwikkel je een gezonder levenspatroon en met structureel klantonderzoek werk je aan een tevreden klantenkring en ben je in staat om doelgericht je organisatie te verbeteren. Dan zal je pas écht een verschil gaan maken.
Het hele bigfeat team wenst je een gelukkig en gezond 2017.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten